תחרות ערים ירוקות Green Ten 2019 התקיימה לראשונה בכפר סבא

העיר כפר סבא אירחה אתמול (יום ג’ 14.01) לראשונה את תחרות “Green Ten” – התחרות היוקרתית והחשובה ביותר לאיכות הסביבה בישראל, בה נבחרות הערים והמועצות הירוקות ביותר בארץ

מאת: אירית מרק

התחרות, המתקיימת זו השנה ה-12, נערכה השנה לראשונה באודיטוריום בית ספיר בעיר, בנוכחות השר להגנת הסביבה זאב אלקין, וחלק ממטרותיה הן לרתום את הרשויות המקומיות, הארגונים והמוסדות השונים להשתתף באופן פעיל במאמצים לשימור ערכי הסביבה.

ראש העיר, רפי סער: “שמחתי לפתוח היום, בנוכחות השר להגנת הסביבה זאב אלקין את תחרות ערים ירוקות 2019 – תחרות יוקרתית וחשובה לאיכות הסביבה, ואין טבעי מכך שהתחרות נערכה בעירנו, המובילה את תחומי הקיימות ושמירה על ערכי הסביבה.

אחד הנושאים אותם העליתי היה המאבק בתחנת הכוח – מאבק אזורי אותו אנו מובילים, נגד הקמת תחנת כוח בפאתי העיר. אמרתי, כי נעמוד כחומה בצורה ולא ניתן יד להקמת תחנת כוח מזהמת זו, אשר תהווה בכייה לדורות.

בנוסף, דיברתי על  מספר תוכניות ייחודיות ומגוונות בנושא איכות הסביבה וקיימות שאנו מובילים בעיר – הן בתחבורה הציבורית השיתופית, הפסקת השימוש בכלים חד פעמיים, הפעלת מדיניות ‘אפס פסולת’, ביצוע תוכנית התייעלות אנרגטית ברחבי העיר ועוד.

נמשיך לפעול ולקדם תחום חשוב זה – למען העתיד של כל אחת ואחד מאיתנו, ולמען עתיד ילדינו”.

במסגרת התחרות הוצג חזון הקיימות של העיר כפר סבא, כמו גם נושאי דיון דוגמת מודל העיר הירוקה, בנייה מאופסת אנרגיה, מודל תחבורה שיתופית, מהפכת הרכבים החשמליים ועוד.

סגן ראש העיר ומחזיק תיק הקיימות והחדשנות, עילאי הרסגור-הנדין: “בעולם שעומד בפני משבר גלובלי חסר תקדים בשל חוסר אחריות סביבתית של ממשלות ועיריות, כפר סבא בחרה ללכת בכיוון שונה. במשך שנים הובלנו ראשונים מדיניות פורצת דרך, כמו עיר עם גינון בר קיימא וללא ריסוס, חתירה לאיפוס אנרגטי, חינוך סביבתי במערכת החינוך ובקהילה, הפרדת אשפה איכותית ועוד. אירוח התחרות בכפר סבא הוא ביטוי נוסף להכרה הארצית בפעילות המקיימת הענפה בעירנו, המתאפשרת בזכות תמיכתם והשתתפותם הנרחבת של תושבי כפר סבא ביישום החזון הסביבתי”.

מנהל מרחב מרכז בקק”ל, חיים מסינג: “ברקע השיטפונות שפקדו את המדינה בימים האחרונים, וכתוצאה מהאצת הבנייה בערים והיעדר שטחי אדמה לקליטת מי הגשמים, גוברת המודעות לצורך בניצול מי הגשמים ומי הנגר העילי – אותם מים מזוהמים בכימיקלים שזורמים ברחובות, ומגיעים לים כשהם מזהמים את הים והדגה ואף מחלחלים לאקוויפר ומזהמים את מי התהום. פרויקט הביופילטר החדשני שהקימה קק”ל בכפר סבא (כחלק מפיילוט גם בבת ים וברמלה), באמצעות ‘המרכז לערים רגישות מים’, מנצל את מי הגשמים ועל ידי טכנולוגיה מתקדמת קולט כ- 90 אחוז מהמים ולאחר תהליך חדשני של טיהור המים הם מנוצלים חזרה להשקיית הפארק שמסביב לביופילטר. ‘המרכז לערים רגישות מים’ של קק”ל פועל להטעמת טכנולוגיית הביופילטר גם ביתר ערי המדינה, בשיתוף פעולה עם רשויות המים”.

תגובות