ד”ר דני אשר, מחפש חברי ארגון ההגנה מכפר סבא, לקראת הכנס המיוחד שייערך באפריל בעיר

מאת: אירית מרק

ב-26 באפריל ב-18:00 יערכו ארגון חברי ההגנה ועירית כפר סבא ערב לציון 100 שנה להגנה בכפר סבא. בערב שיערך באודיטוריום ספיר יוקרנו סרטים, יושרו שירי התקופה והרצאות קצרות בנושאי ההגנה ב”מושבה”, כולל אודות מבצע “מדינה” לכיבוש כפר סבא הערבית

חברי ההגנה עם תושבים מתנדבים היו עושים סיורים בגבולות המושבה, כדי להפגין נוכחות והרתעה. מורשת כפר סבא

בתכנית, ישא דברים, ד“ר ברוך לוי  – יו”ר ארגון חברי ההגנה, רפי סער, ראש העיר כפר סבא, תא”ל (מיל’) ד”ר דני אשר – מארגן הכנס. בהמשך, יוקרן הסרט – עמדה קדמית – ההגנה בכפר סבא – 1920 – 1948, הוכן ע”י הטלוויזיה הקהילתית (הבמאי אריה שניר). תלמידי כצנלסון ישירו משירי התקופה.

מבצע “מדינה” – כבוש כ”ס הערבית ע”י חטיבת אלכסנדרוני,  ליל 13 – 14 במאי 1948 – הרצאתו של רס”ן (מיל’) פסל, מ”פ הנ”ט בחטיבת אלכסנדרוני וסיפורו של ילד עם מפוחית – אל”ם (מיל’) נתן ענבר (פולון). 

לכנס מוזמן הציבור הרחב של תושבי כפר סבא והאזור כולל חברי ההגנה, חברי עמותת אלכסנדרוני תש”ח, חברי ארגון צוות, ארגון יד לבנים, ווטרנים ממלחמת העולם השנייה,  חברים בארגוני המתנדבים, חיילי חטיבת אלכסנדרוני 2020, תלמידי בתי הספר התיכוניים.

ד”ר דני אשר אומר בשיחה עם השרון פוסט “כמארגן הכנס אני מזמין את הציבור כולו וממשיך לחפש, ללא הצלחה יתרה, תושבי העיר בעבר ובהווה שהספיקו להיות חברי הגנה”

דני אשר

מהיכן נולד הרעיון?

“2020 היא השנה ה-100 להקמת ארגון ההגנה. ארגון חברי ההגנה בראשותו של ד”ר ברוך לוי יזם מפגשים, כנסים ופעילות נוספת לציון האירוע בכל רחבי הארץ. התבקשתי ע”י הנהלת הארגון להכין את הכנס בכפר סבא, שנחשבה בכל השנים שלפני הקמת המדינה “לעמדה קדמית” של הישוב היהודי אל מול התנכלות אפשרית מכיוון הישובים הערביים שממזרח לנו. כהיסטוריון צבאי בן המושבה, הבקיא בתולדותיה (ועל אף שאבי אברהם ז”ל, קיבל את האקדח שלו דווקא מהאצ”ל) אני פועל להרמת הכפפה.

“ספר שיצא לאור לפני כ-25 שנים ביוזמת ארגון חברי ההגנה בכפר סבא בשם “עמדה קדמית” וכן רשימותיו של הסופר איש כפר סבא שלמה אנגל אפשרו לי לשחזר פעילות בנושא שהתרחשה במושבה במהלך 28 השנים מהקמת ההגנה לאחר כיבושה של המושבה במלחמת העולם הראשונה ועד לכיבושה של כפר סבא הערבית ע”י חטיבת ההגנה “אלכסנדרוני”, במבצע מדינה בליל ה-13 -14 במאי 1948 ערב ההכרזה על הקמת מדינת ישראל. כמו כן נעשה מאמץ לאתר חברי הגנה שעודם אתנו. משימה נוספת הייתה לחבר רשימה של מפקדי ההגנה במושבה באותן שנים. עירית כפר סבא בראשותו של מר רפי סער נרתמה גם היא להכנת הכנס והקצתה, בשלב ראשון, לצורך זה את האודיטוריום העירוני.

“הטלוויזיה הקהילתית מכינה בהנחייתי וע”י הבמאי אריה שניר סרט שיתאר את השלבים בבניית כוח המגן במושבה שהפכה לעיר. לצורך זה צולמו קטעי ההיסטוריה באתרים שונים בעיר שיש להם חלק בהגנה על המושבה.

“המגמה למוזיקה בבית החינוך תיכון ע”ש ברל כצנלסון בראשותה של רונית כץ מסייעת לכנס בלווי מוזיקאלי ובמקהלה בניצוחו של דורון בן עמי.

“מרצים מומחים בתחומם מהאקדמיה ומצה”ל התגיסו לחבר נושאים להרצאות הקצרות ומצגות שינשאו במהלך הכנס.

“במהלך הכנס תוזכר גם הפעילות של פלוגת האצ”ל ולוחמי הלח”י (כחלק מכוח המגן העברי) שהתארגנו ופעלו בתחומי המושבה. אני תקווה שהאולם יהיה מלא לכבודם של המפקדים הלוחמים והמתנדבים להגנת מושבתנו בטרם הקמת המדינה”.

סיפורו של לוחם ההגנה נתן רפופורט

נתן רפופורט, היה מן הראשונים שהתיישבו במושבה החדשה כפר סבא ושם נטע כרם שקדים לעצמו וגם בשביל אביו הרב, שחסך ממשכורתו הדלה לשם מצוות יישוב ארץ ישראל. קיבל על עצמו עבודות שונות במושבה ואחרי שעבר זמן מועט כבר ידע את כל הסביבה וקיבל על עצמו את השמירה. יחיד היה עובר רכוב על סוסו ושומר על כפר סבא ועל עין חי. מביתו הקטן (בן שני חדרים, והוא אותה שעה כבר בעל משפחה) מסר חדר לספריה ואחר כך לגן ילדים. כשחלק מן המגורשים מיפו התיישב בכפר סבא מסר את ביתו הקטן לרשות הוועד.

במאי 1921, יומיים לאחר תחילת הפרעות ביפו, נודע לתושבי כפר סבא כי יש תוכנית של ערביי קלקיליה להתנפל על המושבה. רפופורט דרש נשק להגנה על כפר סבא, ומשלא נענה עבר לעין חי ביום שלישי, 3 במאי 1921. תושבי כפר סבא לקחו את עדר הפרות והתפנו לכיוון עין חי (כפר מל”ל), ואחר כך המשיכו לפתח תקווה. בדרך התנפלו עליהם בדואים ושדדו 20 פרות. מפתח תקווה ראו במשקפות איך המושבה נגזלת ונהרסת. בפתח תקווה נכנס ל”הגנה”, וביום חמישי בבוקר, בשעת ההתנפלות, בעמדו בשורות הראשונות של המגינים, נפצע קשה ומת באותו יום, ה-5 במאי 1921. הרופא שטיפל ברפופורט הפצוע כתב: “רפופורט הלך לעולמו כשהכרתו צלולה עליו עד הרגע האחרון, מתוך מנוחה שלמה ובלי להוציא מפיו אף מלה אחת”.

בכפר סבא ובפתח תקווה נקרא רחוב על שמו של נתן רפפורט.

מפקדי ההגנה בכפר סבא

זוסיה שחורי – ממגדיאל – מייסד סניף ההגנה בשרון כולל בכפר סבא. – 1929
אברהם גליניק – מפקד ההגנה בכפר סבא 1930. מ-1931 מפקד הגוש (האזור).
יוסף אלמוגי (קרלבוים) – 1931- 1933, גם מפקד “הנודדת”.
אלישע שרייבמן – 1933 – 1939.
בן ציון בנדיקט (בנץ) – 1939.
נתן סטולר (מרמת הכובש) מפקד נפת כ”ס – 1944 – 1945.
נחום אברוצקי – מ”מ מפקד כ”ס – 1945 – 1947
יוסף (יוסקה) ולד – ממפקדי הנוער, בצבא הבריטי. מפקד ההגנה האחרון בכ”ס 1947 – 1948.

מאורעות 1936 – 1939

ועדת הביטחון בכפר סבא: מקס אברוצקי, ש. אנגל, דוד לוונברג, פנחס ספיר, מאיר פומרנץ, י. פפר.
סרג’נט גד מנדלסון – מפקד הנוטרים, מג”ד חי”מ 132 במלחמת העצמאות
מפקדים מקומיים :
צבי איצקוביץ,
זאב קרמרמן,
א’ אביטל.
משה דרויאן
נחמה בן יעקב – פלוגת עזרה ראשונה
אפרים אידס
מאיר פומרנץ
אברהם שרייבמן
אריה שרייבמן
מאיר שרייבמן
עמנואל יודלביץ (ארצי) – ממפקדי הנוער
אלימלך אנטמן – הכיתה הדתית
בני אידלמן – מפקד הנודדת.
מיכאל אלמוג (אברוצקי) מפקד פלוגת הנוער, גדוד הנוער 20, מ”פ החי”ש כ”ס.
מפקדי האצ”ל והלח”י – חנוך (קלעי) סטרליץ, יהושע זטלר, יהושע כהן

תגובות