מה ההבדל בין דפיברילטור אוטומטי לדפיברילטור חצי אוטומטי?

במדינת ישראל קיים חוק הנקרא: ‘החוק להצבת מכשירי החייאה במקומות ציבוריים’. בהתאם לחוק זה כל מוסד ציבורי מחוייב להציב דפיברילטור וזאת על מנת לשמור על הביטחון הבריאותי של תושבי המדינה’. במאמר זה נסביר מהם עיקרי החוק ומה ההבדל בין דפברילטור לבין מכשיר החייאה חצי אוטומטי. 

מה החוק אומר?

הועדה של השרים בישראל האחראים על ענייני החקיקה החליטה שמכשירי דפיברילטור יוצבו בכל מקום ציבורי שבדרך כלל מכיל כ- 500 בני אדם, אם הכוונה היא אל בתי ספר, בתי סוהר, איצטדיונים, גני אירועים ועוד. חובה למקם את המכשיר במיקום נגיש וחייבים לסמן את המקום בו נמצא מכשיר ההחייאה בשילוט. כמובן שכמות מכשירי ההחייאה תותאם לכמות האנשים אשר עתידים לפקוד את האיזור. נכון להיום יש סוגים שונים של מכשירי החייאה, כאשר שני הסוגים המוכרים ביותר הם דפיברילטור חצי אוטומטי ודפיברילטור אוטומטי רגיל. 

חצי אוטומטי או אוטומטי – על מה מדובר?

  • חצי אוטומטי – אחד מסוגי מכשירי ההחייאה המוכרים ביותר והנפוצים ביותר. פעמים רבות ניתן לראות מכשיר זה באמבולנסים ובתי חולים. כאן מדובר על מכשיר החייאה שמאפשר לבחור האם להשתמש בו באופן ידני או באופן אוטומטי. היתרון של שימוש ידני במכשיר זה הוא שניתן לבצע בדיקה ועל סמך התוצאה להגיע להחלטה האם כדאי להשתמש בהלם החשמלי או שעדיף שלא. כאן חשוב לקחת בחשבון שאם אתם מעוניינים לרכוש מכשיר החייאה חצי אוטומטי תצטרכו להיות מיומנים בתפעולו. 
  • אוטומטי – היתרון של מכשיר החייאה זה בא לידי ביטוי בקלות התפעול שלו. כאן המכשיר יבצע ניתוח ממוחשב לקצב הלב ובהתאם יוחלט האם לטפל באמצעות הלם חשמלי או לא. כיוון שמדובר על מכשיר אוטומטי לא צריך להיות מיומנים ובעלי ידע בתפעול המכשיר בדומה למכשיר החצי אוטומטי.

דבר נוסף אותו חשוב לדעת אודות ההבדל בין שני סוגי המכשירים הוא שהפעלת המכשיר החצי אוטומטית נעשית באופן מהיר יותר בהשוואה אל המכשיר האוטומטי. לעומת זאת את המכשיר האוטומטי יכול להפעיל כל אדם ואין זה משנה באם יש לו ניסיון בתחום או ידע כלשהו.

לסיכום, טרם אתם מחליטים לבחור את מכשיר ההחייאה לאותו מקום ציבורי חשוב לברר האם יהיה במקום יהיה כל הזמן מישהו שיודע כיצד להפעיל את המכשיר או שלא. אם אינכם מעוניינים לקחת סיכונים מיותרים ההמלצה תמיד תהיה רכישת מכשיר אוטומטי. אם יש במקום איש רפואה או אדם שלמד כיצד להשתמש בדפברילטור, קרוב לוודאי שהמכשיר החצי אוטומטי יהיה התשובה המושלמת. שתהיה בחירה מושכלת!

תגובות