“אני היחיד שקיבל דו”ח על סך 500 שקלים וברור לי שזה בגלל נקמה”
בחסות הקורונה: האם באמת נדרש היה לתת דו”ח על סך 500 שקלים לתושב כפר סבא, אמיר יעקב, הפעיל החברתי המסקר מהשטח אירועים סביב השעון, שיצא לקנות מוצרים בשבת האחרונה בקיוסק הבונבון ברחוב ויצמן, או שמדובר בהטפלות גרידא?
מאת: אירית מרק

בשבת שעברה, יצא אמיר יעקב, בעל דף הפייסבוק ‘ביקורת בונה’, לקניות בקיוסק הבונבון עיר. דקות מספר לאחר שפגש את מפקד התחנה יורם ברינה, הופתע לראות ניידת משטרתית שהגיעה למקום ודרשה פרטיו, כולל ת.ז ודו”ח על סך 500 שקלים.

יורם ברינה
אין ספק שהאירוע יוצא דופן, ומעלה חשש לכאורה להתעמרות, שכן, אף לא אחד מהאזרחים שהיו במקום, לא קיבל דו”ח, באותו מתחם לפחות.
אף לא אחד מהנוכחים בקיוסק או אלה שהלכו ברחוב, לא נדרש לתת תעודת זהות.
אז לחפש פעיל ציבור בחסות הקורונה, במקום פשוט לבקשו לחזור לביתו עם סיום הקניות, זה על פניו נראה כהטפלות.
“בשעה 1400 התקשרתי לקיוסק הבונבון לוודא שמוצרים שרציתי לקנות אכן נמצאים”, מתאר יעקב את השתלשלות העניינים לאתר השרון פוסט “לאחר שקיבלתי אישור מבעל הקיוסק, הגעתי למקום, המתנתי לתורי ואז בעוד אני עומד ומשלם תוך שמירת מרחק על פי ההנחיות, מגיחה ניידת משטרה משום מקום.
“עוד לפני, כשהייתי בדרך לקיוסק, ממול, ברחוב ויצמן פגשתי את מפקד התחנה יורם ברינה שעצר את הרכב ואמר לי מה אתה עושה פה?, עניתי לו שאני הולך לקנות משהו והולך הביתה, ואז להפתעתי הוא המשיך להשתהות והחל לדבר איתי על פעילותי בסיקור נרחב שאני מעלה על מיגור הפשע, עסקים שנשרפים וכו ‘, לפחות כמה פעמים הוא חזר על המשפט ‘אל תדאג, את הטעויות שלך כבר עשית’.
היו איתו עוד אנשים ברכב?
“לא. הוא היה לבד”.
למה הוא התכוון שעשית טעויות?
“אין לי מושג למה הוא התכוון ספציפית, אני מסקר מה שקורה בעיר כבר שנים ובין השאר גם אירועים פליליים שקורים בעיר. ככל הנראה אני מניח כי לא עושה לו טוב שאני מפרסם ומעלה למודעות את כל אירועי הפלילים הקורים בכפר סבא. בעיקר כאשר דוברות המשטרה לא מפרסמת את מה שקורה באמת בעיר, כמעט ולא. כל תחקיר שנעשה על ידי בביקורת בונה חשוב לתושבים שיידעו, יישמרו וייזהרו, ידע זה כוח לתושבים שיידעו מה קורה בסביבתם”.
מה למשל חשפת ולא פורסם ע”י המשטרה?
“הרבה מקרים. כמו למשל רימונים שנזרקו בכמה מקומות בעיר, הצתת רכבים במספר מקמות בעיר, או מקרה של מעבדת סמים שנחשפה בעיר. כשהגעתי למקום ברינה ורכז המודיעין נדהמו לראות אותי מגיע בין הראשונים לזירה וגם שם הוא אמר לי ‘אל תדאג את הטעויות שלך עשית’.
נחזור למה שקרה בשבת. ספר 

“אז כמו שאמרתי, דקה לפני שהגעתי לבונבון הוא פגש בי, דיברנו כמו שסיפרתי למעלה, רציתי להוציא את המצלמה לתעד מה שהוא אומר לי אבל הוא עזב את המקום

השוטר העירוני רס”מ אפריים ויינשטיין

אני הגעתי לבונבון, חיכיתי בתור, רכשתי את המוצרים ויש לי את החשבונית מהמעמד, פתאום הגיע שוטר למקום עם ניידת מהוד השרון, אני מכיר אותו מהשיטור העירוני בהוד השרון ופנה אלי”.

היו עוד אנשים במקום?
“היו עוד לפחות 20 איש ברדיוס וגם ליד הקיוסק, אבל היה ברור לי שהניידת הגיעה עבורי על פי בקשת מפקד התחנה לכאורה. השוטר אפילו אמר לי במהלך כתיבת הדו”ח ‘יורם ברינה אמר לך ללכת, למה לא הלכת’? עניתי לו שהגעתי להצטייד”.
אז רק אתה קיבלת דו”ח?
“כן. חד משמעית ואף אחד אחר לא קיבל. אני גם אומר לו תראה כמה אנשים פה, למה אתה לא דורש מהם תעודת זהות ? זה מתועד בווידאו שצילמתי”.
מה ענה לך?
“אמר לי שאני מדבר שטויות”.
ביררת עם בעל הקיוסק אם עוד אנשים קיבלו דוחות?
“כן. ברור שביררתי, בעל הקיוסק אמר לי שאף אחד לא קיבל דוחות. אחרי 40 דקות הוא החזיר לי את תעודת הזהות וטען שהמדפסת לא עובדת וזה יישלח בדואר. למחרת קיבלתי טלפון מהשיטור העירוני כפר סבא והגיעה ניידת אלי הביתה והשוטר הביא לי את הדו”ח ביד”.
התלוננת בנושא?
“בוודאי. הגשתי תלונה למח”ש השבוע כי מבחינתי זה נראה נקמה על מה שאני מעלה ומבקר את משטרת כפר סבא. זו נקמה של מפקד תחנת כפר סבא יורם ברינה על כל מה שאני מעלה. אני מבקר באופן גלוי וזה כנראה לא נראה לו. הרגשתי שמחפשים אותי וברגע שיורם ברינה עזב כשפגשתי אותו בויצמן הייתה לי תחושה שתגיע ניידת ואפילו אמרתי לפעיל החברתי דן ברק שהיה במקום גם באותו זמן

500 שקלים דו”ח
“זה הזוי,תראי, בזמן שאני משלם על המוצרים, אני מקבל דו”ח. אני כועס לא בגלל התשלום, אלא כי מפקד התחנה מנצל לרעה את צו הבריאות להתנקם בי עם מתן דו”ח. אני קורא לו להתנצל על העוול שעברתי. אני נכה פעולות איבה וכל הקצבה לי היא 3200 שקלים, אז לבוא ולחפש את החלשים זו תעודת עניות בשביל המשטרה”.
העלית הסרטון לרשת? 
“אכן כן. הסרטון שלי הגיע למעל 120 אלף צפיות, עשרות אנשים כתבו לי שזה ברור על פניו שנראה כמו התנכלות”.
אתה חושש לצאת כרגע?
“לא יצאתי לעיר כמעט בכלל מאז שהחלה המגיפה ועכשיו אחרי מה שהוא עשה אני חושש יותר. אני מכבד את הצו אבל בגלל האיום המרחף על ראשי מדוחות שיולבשו דווקא עלי אפילו לקניות מינימליות אני לא יוצא. אני דורש מהמפכ”ל להתערב בנושא. הכי מצחיק זה שבעבר, תמיד, במהלך השנים שאני מסקר בעיר, יורם ברינה דאג להצהיר בפני שהוא לא מתראיין אצלי כי אני עיתונאי. אלו היו מילותיו המדויקות. אז שיסביר, אם אני עיתונאי והוא לא מתראיין, איך אני היחיד שקיבל דו”ח על סך 500 שקלים, היחיד ?! ברור לי שזה בגלל נקמה”.

תגובות

בעל קיוסק הבונבון מסר בתגובה “אמיר יעקב אכן התקשר אלי לפני שהגיע לברר על מוצרים מסוימים שרצה לקנות”.
יפעת זיו, דוברת משטרת כפר סבא מסרה בתגובה כי “אין כל שחר לטענות. מדובר בפעילות אכיפה ובדוח שניתן בחשד להפרת צו בריאות העם.”.
היו שם עוד אנשים במקום, האם ניתנו עוד דוחות באותו יום בצהרים ?
“זו התגובה שלנו”.

תגובות