אילו שימושים יש לספק כוח רפואי?

אילו שימושים יש לספק כוח רפואי?

ספקי כוח נמצאים בשימוש נרחב בכל ענפי התעשייה, הם נפוצים גם במכשור וציוד רפואי המותקן בבתי חולים, במרפאות מומחים, בקליניקות שונות, בחדרי הטיפולים של קופות החולים ובבתים של חולים הזקוקים למכשור רפואי צמוד. 

חשוב לציין כי ספק כוח רפואי הוא מכשיר העומד בפני עצמו ואינו משמש כמכשיר רפואי. לספק הכוח יש תפקיד לספק את המתח או הזרם החשמלי הנדרש לפעולה תקינה ובטיחותית של המכשור הרפואי, ובגלל הקרבה לגוף החולה ואופן השימוש יש סכנה לחולים לכן נקבעו תקנים מחייבים ומחמירים לספקי כוח המיועדים למכשור רפואי מתקדם ומשוכלל.

מהם השימושים הנפוצים של ספקי כוח רפואיים?

הספקים הרפואיים מהווים חלק חשוב לאספקת המתח והזרם החשמלי למכשור הרפואי. ספקי כוח רפואיים חייבים לעמוד בדרישות מחמירות ולהתאים במדויק לציוד תוך שמירה על כללי הבטיחות ודרישות התקן. ישנם דגמים רבים של ספקי כוח למכשור רפואי, ביניהם גם דגמים קומפקטיים, עם או ללא מאוורר, ודגמים ייעודיים עם מתח לשליטה מרחוק.

לספקי כוח רפואיים יש מספר שימושים חשובים בעולם הרפואה. השימושים הנפוצים ביותר של ספקי הכוח הרפואיים הם:

  • ספקי כוח לרובוטים כירורגיים המותקנים בחדרי ניתוח בבתי חולים ומרפאות מומחים.
  • ספקי כוח למכשור ולציוד הדמיה, לרבות מכשירי רנטגן, CT, CT/PET ועוד.
  • ספקי כוח ללייזרים רפואיים, הן ברפואת השיניים המתקדמת והן בחדרי ניתוח וטיפולים, במרפאות מומחים ובקליניקות לטיפולי לייזר לעיניים ולטיפולי אסתטיקה בלייזר.
  • ספקי כוח לציוד דנטלי המיועדים למרפאות של רופאי שיניים, אורתודנטים ומרפאות מומחים.
  • ספקי כוח ייעודיים למכשור לאופתלמולוגיה.
  • ספקי כוח מודולריים לציוד בדיקה ומדידה בעולם הרפואה.

חשוב לציין כי ספק כוח רפואי חייב לעמוד בדרישות מחמירות כמו זרם זליגה נמוך ומינימלי ודרישות קפדניות לבידוד. הספק הרפואי מותקן בציוד ובמכשור רפואי העשוי לבוא במגע פיזי ישיר עם גופו של החולה, לכן חייבים להגביל את הזרם החשמלי ואת זרם הזליגה בהתאם לתקנים ועל מנת למנוע בעיות וסכנת התחשמלות וכוויות אצל המטופלים. 

חשוב לזכור כי בבדיקות ובטיפולים באמצעות מכשור רפואי מתקדם יש סכנה הן לחולה והן למטפל, לכן בשנת 2005 הוחלט על ידי הנציבות הבין לאומית לחשמל (IEC) לעדכן את תקן הבטיחות הרפואי ולהחמיר את דרישות הבידוד. התקנים המחייבים החדשים הם IEC60601-1 ותקן IEC60950. התקן החדש אומץ בכל העולם והותאם במיוחד לציוד רפואי, בארה”ב התקן העדכני הוא ANSI/AAMIES 60601 ובתקן של האיחוד האירופי הוא נקרא EN60601-1: 2006. חשוב לוודא כי רוכשים ספק כוח למכשור רפואי העומד בתקן העדכני והמחמיר ביותר. 

ההבדל העיקרי בין ספק כוח רגיל לרפואי הוא רמת הבידוד וזרם הזליגה המותר, הספק הרפואי איכותי ובטיחותי יותר.

הכתבה באדיבות חברת TDK Lambda, חברה ותיקה ומובילה לפיתוח, לייצור ולשיווק ממירי מתח וספקי כוח מכל הסוגים. החברה מהווה חלק חשוב בתאגיד היפני הבינלאומי TDK.

תגובות