פרשת השבוע | פרשת אמור | מאת חזי ברזני

הצצה לפרשת השבוע פרשת אמור מאת חזי ברזני לע״נ הרב אברהם ישיעהו הבר זצ״ל הפרשה עוסקת במושגי טומאה וטהרה

חזי ברזני

מושגים אלה מורכבים לנו היום להבנה אך בעבר היו משמעותיים מאד בחיי היומיום של עם ישראל. ההוראות הינן בעיקר לכוהנים, כמשרתים בקודש, להקפיד הקפדה חמורה יותר על דיני טהרה, ועוד יותר חייב בכך הכוהן הגדול.

הפרשה פותחת בהוראות הקשורות בזה. מדוע התורה כל כך מקפידה בנושא הכוהנים? עד כדי התערבות עם מי יכול להתחתן או בכלל לבוא במגע. וזה לא כולל רק את הכהן אלא את כל משפחתו לרבות בנותיו! שקוראים את הפרשה מוצאים המילה “אמור” על שורשיה או מעל 20 פעמים, בפסוק הראשון בלבד שלוש פעמים,( וַיֹּאמֶר ה’ אֶל-מֹשֶׁה, אֱמֹר אֶל-הַכֹּהֲנִים בְּנֵי אַהֲרֹן וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם….”. כביכול סתירה לפתגם הידוע מפרקי אבות “אֱמוֹר מְעַט וְעֲשֵׂה הַרְבֵּה”. שאנו קוראים בימים אילו.

הכהן הוא מנהיג יש לו שליחות ולכן יש להדגיש לו באמירה חוזרת ונשנית, את חשיבות השליחות זאת לא שליחות פרטית… הוא עומד בין הציבור לקב”ה. הוא המייעץ, אילו מגיעים לפני הצורך בהיטהרות לכל טומאה שהיא, הכהן הוא ורק הוא מחזיר את המבודד/ת, המשפחה ואף את הקהילה לשגרה מכול סגר. (מזכיר לכם משהו………..)

ועל כן מחויב הוא לנהוג מספר דרגות מעל, הדוגמה האישית אינו סתם ביטוי אלא לחם חוקו של הכהן. הכהן הוא הנציג , אולי לא נבחר בפריימריז, אבל, הוא הדוגמה והמופת של הקודש, בפני הזקוקים לתקשורת עם בוראם.

הפרשה משאירה לנו כאן תזכורת ולא חד פעמית, מה היא מצפה ממנהיגות. היום יש לנו מנהיגות רוחנית ובכלל מנהיגות פוליטית מדינית. והתורה למעשה היא הראשונה המעניקה לנו הצצה לכללי אתיקה בסיסים על מנת להוביל ולהיות שליח של ציבור.

שבת שלום ומבורכת

תגובות