תקציב עיריית כפר סבא לשנת 2020 הופחת ב – 36 מיליון שקלים

מאת: אירית מרק

ועדת הכספים העירונית אישרה אמש (יום ב’) את הצעת תקציב עיריית כפר סבא לשנת 2020, על סך של 847.6 מיליון שקלים. מדובר בהפחתה של כ-36 מיליון שקלים אותו יזמה העירייה בהובלת ראש העיר רפי סער, “כחלק ממדיניות עירונית להתנהלות אחראית במצב החירום במדינה עקב המאבק בהתפשטות נגיף הקורונה בישראל. זאת תוך שמירה על יציבות תעסוקתית לעובדי העירייה והמשך שירות מצוין לתושבים”, מסבירים בעירייה.

כאמור, תקציב העירייה החדש יעמוד על סך של 847.6 מיליון שקל ותקציב הפיתוח העירוני (תב”רים) לשנת 2020 יעמוד על סך של 127.2 מיליון שקל.

ראש העיר, רפי סער: “בחודשים האחרונים נקלעה מדינת ישראל למשבר כלכלי, מהחמורים ביותר שידעה המדינה עקב התפשטות נגיף הקורונה ומצב החירום שהוכרז. משבר זה לא פסח על העיר כפר סבא ואנו נדרשים בתקופה זו להתנהלות שקולה ואחראית, כאשר מה שעומד לנגד עינינו הוא ביטחון תעסוקתי לעובדות ולעובדי העירייה, מתן שירות מצוין לכל תושבות ותושבי העיר, סיוע לעסקים המקומיים והתייעלות כלכלית. לכן, גיבשנו מתווה ותקציב מעודכנים, תוך בחינת כל הפרמטרים על ידי כל גורמי המקצוע. יש לציין עוד כי השבוע הודעתי כי אני ושני סגני ראש העירייה נקצץ בשכרנו, כחלק מהמאבק העירוני הכולל לחזרה לשגר. יחד, בכוחות משולבים, נצלח את המשבר ונוביל את כפר סבא לעתיד”

רפי סער ראש העיר כפר סבא

תקציב העירייה המעודכן כולל קיצוץ בתקציבי אירועים עירוניים וצמצום בהוצאות תפעול העירייה. תקציב החינוך לשנה זו יעמוד על סך של כ-343 מיליון שקל – למעלה מ-40 אחוז מהתקציב העירוני. בנוסף, במסגרת מדיניות העירייה, הוקטן משמעותית היקף המלוות מתוך חובה להקטין עומס המלוות על קופת העירייה. צמצום זה מהווה שינוי מדיניות אותה התווה ראש העיר, המשנה את המגמה העירונית שהייתה נהוגה בעשור האחרון

חשוב להדגיש, כי כחלק מעבודת העירייה על תקציב העירייה המעודכן, הנחה ראש העיר להימנע לחלוטין מפיטורי עובדים, בעיקר לנוכח המשבר אליו נכנס המשק הישראלי ולנוכח העלייה הניכרת בשיעור האבטלה הארצי.

תקציב הפיתוח העירוני כולל בין היתר את המשך עבודות הקמת חטיבת הביניים החדשה במערב העיר, שיפוצי עומק במוסדות חינוך בהמשך למהפכה שהחלה בקיץ האחרון, סלילת שבילי אופניים ברחבי כפר סבא, שדרוג גני שעשועים ציבוריים, קידום תוכנית לשדרוג אזור התעשייה הישן ועוד.

חברת המועצה הדר לביא : בעד קיצוץ בעובדים

במהלך הישיבה שנערכה כאמור בזום הביעה גם חברת האופוזיציה, הדר לביא, את דעתה ואמרה בין היתר כי היא מתנגדת לתקציב וכי צריך לקצץ יותר, לעשות תהליך עמוק יותר…קיצוץ עובדים. ראש העירייה רפי סער דחה את המלצתה לפיטורי עובדים כדרך התייעלות והכריז “אנחנו לא מפטרים עובדים”.

הדר לביא

ביקשנו את תגובת לביא לפשר קריאתה לפיטורי עובדים וזו תגובתה “עצוב שראש העיר שמתעכב כמעט חצי שנה עם פעולה חשובה כמו אישור תקציב עירוני, ונמצא במו”מ לקראת פיצוץ לפי דיווחים עם הנהגת העובדים על קיצוץ שכר מרגיש צורך בספינים. כל חברי מועצת העיר מעריכה את העבודה הקשה של עובדי העיריה, בתקופה זו ובכלל. ראש העיר הגיש תקציב לא טוב. בפעם הראשונה שהובא לוועדת כספים הייתי היחידה שהתנגדה ואכן נבנה תקציב חדש. מקווה שראש העיר יפסיק להיות מוטרד מהעדלאידע שהתבטלה ויתחיל להתמקד בלפתור בעיות לתושבי העיר”.

יו”ר ועדת הכספים, תהילה מימון:”אתמול בערב הובלתי דיון ארוך בוועדת כספים בנושא אישור תקציב העירייה ועדכונו בהתאם לשינויים הדרמטיים שחלו בחודשים האחרונים.

התקציב עובר בשיאה של תקופה מאתגרת מאוד ובתנאי חוסר וודאות ולכן זהו תקציב שנכון לימים הקרובים אבל לא בהכרח נכון לעוד חודש ויעבור התאמות (וככל שנצטרך בתכיפות גבוהה).

בתפיסתי ועדת כספים צריכה להיות מצד אחד עם יד על הדופק בנוגע לתקציב וההתנהלות הפיננסית בכלל. אבל לא פחות חשוב שתהיה ועדה אקטיבית- שיוזמת ומקדמת בחינה ואפשרות להגדלת מקורות הכנסה וצמצום הוצאות. זה הקו שהובלתי הערב ואני מודה לראש העיר על האמון ולחברי הועדה על שיתוף הפעולה.

הקורונה לא חלפה מעל ראשה של העירייה ופגעה קשות בתקציב העירוני, הן ברמת ההכנסות מארנונה והכנסות נוספות והן ברמת גידול בהוצאות מסוימות כמו הוצאות רווחה.

הקושי הגדול נובע מהתנהלות מחוסר וודאות. המצב הזה דורש מאיתנו לנהוג בזהירות, מצד אחד לקדם קיצוצים נרחבים ומהצד השני לעשות זאת בזהירות ולא בצורה חדה מדי כדי לא לפגוע באופן לא מידתי בפעילות העירונית. זהו תקציב שייבחן לעיתים תכופות ויעודכן בהתאם להתפתחויות. הגזבר יעביר עדכון שוטף לוועדת הכספים בנוגע למצב הפיננסי בעירייה- הן מבחינת התקציב השוטף והן מבחינת תקציבי הפיתוח כך שנוכל לפעול באחריות ובזמן.

סקירה קצרה של הישיבה:

❇️ מדובר בישיבת המשך לישיבות תקציב קודמות בהן הוצג התקציב המלא והגיעו כל מנהלי העירייה על מנת שחברי הועדה יוכלו לקבל תשובות על כל שאלה שהועלתה בנוגע לתקציב.
❇️ גזבר העירייה הציג את השינויים שחלו מהתקציב הקודם שבו דנו כבר לפני מספר שבועות. כל השאלות המקצועיות של חברי הועדה נידונו והתקבלו תשובות ממנכ”ל העירייה וגזבר העירייה.
❇️ נושא עובדי העירייה נידון בהרחבה כאשר הובהר כי השינוי בהיבט של הוצאות השכר בעירייה מטופל כעת מחד מול ועד העובדים ומנגד נעשים פעולות לצמצום קליטת עובדים חדשים (כמו ניוד פנימי) וכן בוטלו מספר משרות אשר היה בכוונת העירייה לאייש השנה.
❇️ העליתי את נושא התמיכות לעמותות הספורט – עמדתי היא שבעת הזו נכון היה להקפיא חלק מהתקציב ולהמתין עם אישורו לאחר שייבחן המצב הפיננסי לרבעון השני. התקיים דיון ענייני בנושא בו כל אחד הביע עמדתו. חשוב להדגיש שנושא עמותות בתחומים אחרים, כמו עמותות רווחה, לא עלה לדיון.

ועדה אקטיבית:
אני רואה בוועדת כספים עמדה חשובה ביותר להוביל ולקדם נושאים עירוניים ועל כן הצעתי נושאים אשר יומלצו למועצת העיר לבדיקת עומק על ידי גורמי המקצוע בעירייה ויגיעו לשולחן ועדת הכספים לבחינה. הצוות המקצועי קיבל בברכה את ההמלצות. שני הנושאים שיומלצו לבדיקה בשלב הזה:

❇️ הפארק העירוני- מקום בו טמון פוטנציאל משמעותי וחשוב למנף את הפעילות בו
❇️ ביטוחים- סעיף הביטוחים העירוני עלה משמעותית בשנים האחרונות וראוי לבחון את הנושא

החוב העירוני:

באישור התקציב הקודם העליתי חששות בנוגע לגובה החוב שהתבקשנו לאשר (67 מיליון ₪) ובנוגע לחוב הכולל שצפוי להיות בתום שנת 2019 (330 מיליון ₪). מדובר בתהליך ארוך בו נלקחו סכומים גבוהים ותקציבי הפיתוח לא התאימו עצמם והצטמצמו ביחס להכנסות המקבילות.

השנה, התקציב מאפשר לקחת חוב של 32 מיליון ₪ (להערכתי יילקח פחות) וגם במימוש מלא אנחנו נעמוד במימוש מלא על 296 מיליון ₪- נעשתה עצירה משמעותית בנושא הזה. יש עוד מה לעשות ובהתנהלות נכונה גם יעשה. זה אחד הנושאים המהותיים שאני עוסקת בו בשנה האחרונה ואמשיך לעסוק בו.

קצת מספרים:

❇️ התקציב השוטף שהובא לדיון עומד על 847 מיליוני ₪- כ-4 מילוני ₪ יותר מתקציב 2019 וכ-36 מילוני ₪ פחות מהתקציב שהוגש לפני הקורונה.

❇️ מרכיב הארנונה בכלל וארנונה העסקית בפרט הינו המרכיב המשפיע ביותר על הצורך בהתאמת התקציב העירוני. השפעות נוספות על הכנסות העירייה: פגיעה בהכנסות הנדסה (למשל אגרות שילוט ובניה) ופגיעה בהכנסות הפיקוח.

❇️ קיצוצים על סך 36 מיליוני ₪ נגזרים הן מצמצום פעילות בגלל התקופה (סגירת מוסדות חינוך, ביטול אירועים וכדומה), הן מהוצאת עובדי עירייה לימי חופשה בהם אין תוספת שעות נוספות (הוצאה שנכפתה לאור המצב) , הן מהפחתת תמיכות לעמותות ספורט והן מפעולות התייעלות (כמו צמצום קליטת כח אדם שהיה מתוכנן, שימת דגש על ניודים פנימיים במקום קליטה וכדומה).

❇️ בתוך הוצאות העירייה ישנן גם הוצאות שגדלו בעקבות הקורונה כמו הוצאות הקשורות לרווחה ולשירותים לקהילה.

❇️ תקציב הפיתוח עומד על 127 מיליוני שקלים. כ-80 מיליוני שקלים בתחום החינוך (כ-40 על הקמת חטיבה חדשה וכ-30 על שיפוצי מוסדות חינוך).

התקציב העירוני יגיע לאישור מועצת העיר ב 3.6- פרטים בהמשך.

אני מודה לעובדי העירייה על הפעילות החשובה בימים אלה, לצוות הגזברות על העבודה המאומצת ולמנכ”ל העירייה.

תגובות