ראיון מיוחד ובלעדי עם מחזיק תיק התחבורה בעיריית כפר סבא, עילאי הנדין “הצלחת העסקים היא ההצלחה שלנו ושל כל תושבי כפר סבא”

ראיון מיוחד ובלעדי עם מחזיק תיק התחבורה בעיריית כפר סבא, עילאי הרסגור הנדין, לאתר החדשות המוביל, השרון פוסט: הרסגור הנדין, מספר על הנתצ, התכניות האישיות לעתיד, עתיד הסוחרים בכפר סבא והשותפות עם ראש העירייה רפי סער

מאת: אירית מרק

עילאי הרסגור הנדין למי שלא מכיר, מכהן בעיריית כפר סבא כנבחר ציבור זו הקדנציה השניה. יש לו שני תארים במדעי המחשב ובמשפטים, את שני התארים סיים בהצטיינות. הוא נשוי ללירן ואב לגוני ואגם שנולדה השבוע במזל טוב. מתגורר בכפר סבא מאז גיל 3 ולמי שאינו יודע, הרסגור הנדין, הוא נכדו של הפרופסור המוערך מאוד בזמנו, לענייני היסטוריה פרופסור מיכאל הרסגור ז”ל. כבר בשנות האלפיים, החל הרסגור הנדין להתעניין בפוליטיקה המקומית. בשנת 2003 – ניהל את קמפיין השטח והנוער של מרצ כפר סבא כאשר קודם לכן, בשנת 1998 – נבחר ליו”ר נוער מרצ כפר סבא

עילאי

בין השנים 2009 – 2013 – כיהן כיו”ר מרצ כפר סבא – במסגרת זו ניהל קמפיין למען תחבורה ציבורית בשבת והוביל חזית ציבורית נגד מה שהגדיר כניסיונות פגיעה באורח החיים הפלורליסטי בעיר

 

 

 

 

 

 

בבחירות אוקטובר 2013 – עמד בראש רשימת מרצ למועצת העיר כפר סבא והוביל את מרצ בחזרה לשיא של 4 מנדטים אחרי מנדט בודד בקדנציה הקודמת, בראשות יאיר אברהם. כיהן כסגן ראש העיר בתקופת בן חמו עד שנפרדו דרכיהם בטונים צורמים לאחר כשנה והרסגור הנדין פרש לאופוזיציה.

בבחירות 2018 הצליח לשמור על 4 המנדטים, וחבר לראש העירייה רפי סער לקואליציה כמחזיק תיק התחבורה, סגן ברוטציה שתסתיים בעוד כשנה וחודשיים. מי שצפוי להחליפו הוא המשנה לראש העירייה, אורן כהן, נציג הליכוד בעיר.

עילאי, איך אתה מכין את עצמך לחילופים הקואליציוניים?

“אין צורך בהכנות מיוחדות. החילופים יתרחשו בעוד יותר משנה והסמכויות שיש לי כיום ישארו בידיי. למרות זאת, יש לי כיום את האפשרות להקדיש את כל זמני, ביחד עם צוות לשכתי, לקידום המדיניות לפי הערכים שבאתי ליישם. לכן בשנה הקרובה נמשיך לתכנן תכניות למימוש עד סוף הקדנציה”.

תמשיך לקחת פרויקטים גם אחרי החילופים?

“בהחלט. אמשיך גם בהתנדבות, כחלק מתפקידי במועצת העיר ותיקי התחבורה והקיימות אותם אני מחזיק. יש עוד המון מה לעשות, וגם אם לא, אוכל להקדיש לכך את כל זמני אעשה זאת בהתלהבות לא פחותה מאשר כיום. התחלנו כאן גם פרויקטים ארוכי טווח שדורשים ליווי לאורך שנים כדי שייושמו כמו שצריך”.

אז אין לך כוונה לעשות תרגיל ורגע אחרי ללכת לאופוזיציה?

“ממש לא. מילה אצלי היא מילה ואני מתכוון להישאר בקואליציה עד תום הקדנציה. אם יהיה משבר ואחליט לצאת לאופוזיציה, זה יהיה במנותק מסוגיית הסגנות. זה יכול לקרות מחר ויכול לא להתרחש עד סוף הקדנציה, כמו שאני מאמין ומקווה. יצאתי לאופוזיציה בקדנציה הקודמת, למרות שהייתי אמור להיות סגן במשך קדנציה שלמה. יישום הערכים שבאתי לקדם הוא השיקול היחיד. אבל למה לדבר עכשיו על אופוזיציה? אנחנו עובדים טוב ומסתכלים קדימה”.

יש מי שיאמר שיהיו חיסולי חשבונות

“אני לא אוהב חיסולי חשבונות. זה לא בריא. מאוד קשה להסתכסך איתי, אבל מי שהצליח כבר למד מהי המשמעות. לכן הדרך הנכונה היא לא התחשבנות, אלא ראיית האינטרס המשותף. כשעובדים ביחד מתרחשים דברים מאוד טובים עבור כל הצדדים והעיר מרוויחה”.

איך אתה מסתדר עם ראש העיר?

“יש לנו יחסים חבריים והערכה הדדית. לחלוטין לא מה שהיה בקדנציה הקודמת. רפי סער הוא אדם שמסוגל לשמוע דעות אחרות באופן ענייני ואפילו להשתכנע. לפעמים אנחנו חושבים ממש על אותו רעיון ומגלים זאת מאוחר יותר בשיחות שלנו. לפעמים אנחנו מתווכחים, אפילו ויכוחים קשים ואמוציונליים מבחינתי, אבל הוא לא נוטר טינה ויום אחרי זה אפשר לשבת ברוגע ולפתור את הבעיות. בכלל, הוא אדם רגוע שלא מרים את הקול. זה כיף לעבוד בצורה הזאת”

עילאי הרסגור הנדין ופליאה קטנר חברתו לסיעה, זו קדנציה שניה

אתה בעירייה זו השנה ה-7, אתה מרגיש שרמת השקיפות, השותפות שונים מבעבר?

“אי אפשר בכלל להשוות את מה שהיה בעבר למה שיש כיום. כשהגעתי לעירייה לפני כשבע שנים היו עובדים שפחדו מפני מה שיעשו להם אם הם יתנו לתושבים לראות מסמכים. עכשיו רמת השקיפות היא עד כדי כך גבוהה שפעמים רבות אני מעדיף לחפש מסמכים פנימיים באתר העירייה שפתוח לציבור מאשר במייל או במחשב שלי.

“יש שם כמעט הכל, וגם אם פה ושם לא פרסמנו מסמך בטעות מיד שלחנו לפרסום כשהייתה בקשה. בתחום התחבורה למשל אני לא מכיר אף עירייה אחרת שחושפת תכניות ברמת פירוט כזו. בזירת השקיפות באינטרנט אפשר לראות את הכל בצורה מפורטת.

“אני שומע לפעמים טענות על חוסר שקיפות מצד קבוצה שקשורה לאופוזיציה ונדהם מעזות המצח שיש לאותם אנשים להעלות טענות כאלה. לא היה מסמך עירוני, לפחות ככל הידוע לי, שלא נמסר לחברי מועצה לפי בקשתם. זאת בנוסף לכל המסמכים שאנחנו מפרסמים באופן קבוע באתר גם ללא בקשה מיוחדת. בקדנציה הקודמת היו זמנים שבהם הייתי צריך לפנות למשרד הפנים כדי לקבל מידע מהעירייה. כיום הכל באתר.

“חשוב לי להדגיש שאנחנו לא נחים על זרי הדפנה. למרות הסטנדרטים הגבוהים, בהחלט יש עוד מה לשפר – בעיקר באופן האינדוקס של החומר. אבל אנחנו לומדים ומשתפרים תוך כדי תנועה”.

מה בקשר לנת”צ, תהיה חניה ברחוב ויצמן ?

“תהיה חניה ברחוב באותה מידה, ובטווח הקצר אולי אפילו יותר, כפי שיש היום. צריך לזכור שנושא הרכב הפרטי מגיע לקצו בכל העולם. הפקקים הם בלתי נסבלים ואין מספיק מקומות חניה עבור כולם במרכזי הערים. זה פשוט בלתי אפשרי.

“הפרויקטים התחבורתיים שאנחנו מקדמים: שיפור ההליכתיות, שבילי האופניים, נתיבי התחבורה הציבורית ובעתיד תחנות המטרו, יאפשרו ליותר תושבים להגיע למרכז העיר ולקנות בחנויות. כיום תקרת הזכוכית היא מספר מקומות החניה. זה לא טוב לעסקים ולתושבים. כל המקומות שסימנו בכתום לבן לאחרונה אגב יישארו גם בעתיד”

נתצ

עם כל הכבוד לנתצ, אני כנראה לא אסע באוטובוס. ועוד רבים אחרים

“עכשיו את שואלת, כמו רבים אחרים, מה יקרה אם תרצי בכל זאת להשתמש ברכב הפרטי. זה בסדר. אנחנו לא פנטיים. ננסה לפתות אותך להגעה נוחה למרכז בדרכים אחרות, אבל לא נכריח. אני לא מאמין בעונש לתושבים שרוצים בסך הכל לחיות את חייהם. גם לך וגם לאחרים כמוך יהיו פתרונות טובים לטווח של השנים הקרובות. בטווח של 20 שנה עם קצב הגידול הנוכחי באוכלוסייה אני לא רואה איך יהיה אפשר למצוא מקום חניה בקלות. אבל אז תהיה לנו כבר רכבת תחתית. זה יהיה עולם אחר מכל הבחינות”.

אז תהיה חניה לאורך ויצמן? אוכל להחנות הרכב במרחק סביר ולהגיע לחנויות?

חניות כתום לבן

“למי שרוצה להשתמש ברכב יש בשורה כפולה: קודם כל, כשחלק מהאנשים שמשתמשים כיום ברכב יעברו לאמצעי תחבורה אלטרנטיביים הם יתפסו פחות מקומות חניה. זה אומר שלך יישארו יותר מקומות לא תפוסים על ידי אחרים. בנוסף, אנחנו מבצעים שיפורים גדולים במקומות החניה. השקנו את פרויקט חניות האקספרס, שהפך להצלחה גדולה כבר בפיילוט. סוף סוף במקום שאדם אחד יחנה את רכבו בוויצמן במשך יום שלם, עכשיו אפשר לעצור, ללכת לחנות, לקנות ולפנות את החניה לבאים בתור ללא הפעלת שום אמצעי תשלום. בנוסף, נייעל את מקומות החניה במרכז העיר, בין השאר באמצעות חניונים מתוכננים או משודרגים”

מה בנוגע לחנויות שנסגרות, לא אחת ולא שתיים ?

“החנויות נסגרות בקצב הולך וגובר בשנים האחרונות, בדיוק בגלל שלא נוהלה מדיניות בעבר לגבי מרכז העיר. רחוב ויצמן הוא מוזנח. לא נעים ללכת בו. איך רוצים שאנשים יקנו שם במקום בקניונים? המדיניות הנוכחית באה בדיוק לשנות את המצב, וכאן פרויקט “מהיר לעיר” מגיע בדיוק בזמן.

“הוא יאפשר לנו לשדרג את הרחוב לכל אורכו. יהיו מדרכות חדשות, ריהוט רחוב חדש, תאורה, שביל אופניים, צמחייה יפה ועוד. המטרה, כפי שהציג ראש העירייה רפי סער, היא להפוך את הרחוב למה שקרוי street mall. נלך ברחוב ונרגיש כמו באחד ממרכזי הערים הגדולות בעולם”

גיא פופ מוועד הסוחרים טוען שהעיר תיהרס בגלל הנתצ.

“בית המשפט קבע שטענותיו אינן נכונות ואפילו הטיל עליו באופן חריג לעתירה מסוג זה הוצאות משפט. הייתי ועודני קשוב לכל בעלי העסקים במרכז העיר. עשינו בשבילם שינויים משמעותיים בתכנית. הצלחת העסקים היא ההצלחה שלנו ושל כל תושבי כפר סבא. יש כאלה שאוהבים לחיות עם גועל נפש מסביב ומתפלאים שלא מגיעים אליהם מספיק לקוחות. גם הם ירוויחו בסופו של דבר מהשינוי”.

הוא בכלל טוען שאתה מתעקש על הנתצ וראש העיר פחות

“אני שומע המון שטויות מאותה קבוצה. המדיניות בנושא “מהיר לעיר” היא כמובן משותפת”.

אתה שומע גם סוחרים שמברכים על הנתצ?

“בהחלט. רוב הסוחרים, כמו רוב התושבים, תומכים בהתחדשות ובשדרוג מרכז העיר. הרוב שמרוצה הוא כרגיל לא רעשני ולא מפרסם פוסטים בפייסבוק, אבל אני מקבל הרבה תגובות חיוביות”.

מתי החלק של מרכז העיר יהיה מוכן לדעתך?

“עיכבנו את תחילת העבודות כדי לשתף את הציבור והסוחרים ולהתאים את התכניות לבקשות. זה יהיה תהליך הדרגתי שייקח כשלוש שנים, אבל בכל זמן נתון נעבוד במקטעים קטנים. כך חלק מהרחוב יהיו מוכן תוך כמה חודשים מרגע תחילת העבודות ובהמשך הרחוב הן לא יורגשו עד שהעבודות יגיעו לשם”.

יש לכם כוונה לתת פיצוי לסוחרים בזמן העבודות?

“הלוואי שהיו לנו כלים חוקיים לתת להם פיצוי כספי. לפי החוק ופסיקת בית המשפט העליון אסור לעירייה אפילו לתת הנחה בארנונה בגלל עבודות ליד עסק. אבל נתמרץ תושבים לקנות שם, נמשיך לעשות פעילויות מיוחדות שימשכו לקוחות וכמובן נבצע את העבודות באופן מהיר מאוד במדרכה מול כל עסק. הכוונה שלנו היא לעבוד בסטנדרטים שלא מוכרים בישראל מבחינה זו. ראש העיר עובד על תכנית מיוחדת לעסקים ואני מאמין שראש העיר יוביל הנחות בשילוט בכדי לבוא לקראת הסוחרים”

רחוב ויצמן

אתה לא יכול להגיש בקשה להנחת ארנונה מיוחדת למשרד הפנים?

“לא. גם אם היינו יכולים, משרד הפנים לא היה מאשר. בג”ץ כבר נתן לפני כמה שנים פסק דין ברור מאוד בנושא”.

חבר האופוזיציה פנחס כהנא מאשים אותך שפעלת ללא שיתוף ציבור בנוגע לסלילת חניון בפאתי הפארק וגם השבוע טען כלפיך בעניין הדיפו. מה האמת בסיפור.

“פנחס כהנא ממציא שלל סיפורים. הוא מתהדר בנוצות של פעיל סביבתי, אבל לצערי הוא עושה שם לא טוב לפעילי הסביבה. החניון בפארק תוכנן כבר לפני שנים. אני ורפי סער החלטנו להקטין אותו באופן משמעותי, כדי שלא יפגע בפארק, והוספנו שביל אופניים שבעתיד יוכל לאפשר לעקוף את הפארק ולמנוע חיכוך של רוכבי אופניים והולכי רגל

פנחס כהנא

“בשביל הזה יוכלו להשתמש גם תושבי מזרח העיר בדרך לאזור התעשייה, תחנות הרכבת וחטיבות הביניים. פנחס פרסם שלקחנו 30 דונם מהפארק. במציאות המספר הוא 3 וחצי דונם באזור מוזנח שבכל מקרה היה צריך לשמש לקישוריות בין חלקי רחוב התוכנה.

“פנחס גם המציא שאני ביקשתי שיהיה דיפו גדול למטרו בצמוד לשכונת 80. אז הוא אמר. מאוד קל להתנגד כל הזמן לפרויקטים ולתקוף את מי שעושה. אין לי בעיה עם ביקורת על פעילותי, אבל כדאי שהיא תהיה מבוססת על אמת”.

לסיום, אתה יכול למנות כמה מהפרויקטים שהובלת עד כה

אוטובוס לים ביוזמת מרצ

“הפרויקט הגדול שאני מוביל לשנים הקרובות הוא כמובן “מהיר לעיר”, שבטעות רבים חושבים שהוא רק נת”צ, אבל בפועל מדובר בשינוי מוחלט של קווי התחבורה הציבורית בכל רחבי העיר, הכנסת רמזורים חכמים עם גלים ירוקים להולכי רגל, סלילת שבילי אופניים מרכזיים והפיכת חוויית השימוש בתחבורה הציבורית לקלה כמו באירופה. הפרויקט הגדול לטווח הארוך הוא פרויקט המטרו

“הצלחתי להוסיף שתי תחנות חדשות לכפר סבא, מה שיהפוך אותנו כנראה לעיר עם הכי הרבה תחנות רכבת תחתית בישראל ביחס לאוכלוסיה. במקביל אני ממשיך בהובלת הקמת רשת שבילי האופניים, שדיברו עליה כל כך הרבה במשך שנים אבל עשו רק מעט. ברגעים אלה נסללים שלושה שבילים: בוויצמן, משה סנה והתוכנה. עוד כחודש נתחיל לפי התכנון בסלילת שביל ששת הימים ולאחר מכן נמשיך לסוקולוב ולרחובות נוספים

סלילת שביל אופניים משה סנה

“בתחום הסביבתי העליתי את נושא קמיני העצים, שגורמים לנזק בריאותי כבד ומספרם גדל בקצב מסחרר. השבוע החלטנו לאסור על התקנת קמיני עצים וסולר בכפר סבא, ובכך הפכנו למובילים בישראל בתחום. זאת בהמשך למהלך הפסקת המדורות בל”ג בעומר (גם לא בשנת הקורונה) אותו אני מקדם עוד מהקדנציה הקודמת.

“בקדנציה הקודמת הובלתי את מהלך הפרדת האשפה. כיום, ביחד עם אגף הקיימות והחדשנות, אגף חזות העיר והחברה הכלכלית, אנחנו נמצאים בפתחה של מהפכה נוספת בטיפול בפסולת העירונית, באופן נקי יותר ועם מתקני קצה מותאמים.

“בפברואר, בישיבת מועצת העיר הודענו על צוות משותף של עמיתי סגן ראש העירייה דני הרוש ושלי, שכבר התכנס ומכין הסדרי נסיעה ומסלול שאטלים עירוניים שיצאו בסופי השבוע מכפר סבא.
זהו המשך לפעילות בנושא של חבריי ושלי מזה כעשור, שכללה הפעלת אוטובוסים ומיניבוסים בשבתות בכמה מסגרות וכעת תעשה באופן ממוסד ותאפשר לתושבי כפר סבא חופש תנועה בסופי השבוע, תוך התחשבות בכלל האוכלוסייה”.

כמו כן, למרות משבר הקורונה שעיכב את הביצוע, ובעקבות נסיעות מוצלחות בסופי השבוע שביצעתי ביחד עם “שבוס”, אני מוביל הפעלת שירות עירוני שיאפשר לתושבים ליהנות מחוף הים. יש לציין גם את אירועי הגאווה בשנה שעברה שהיו מוצלחים מאוד. השנה נערוך אותם במתכונת קצת שונה עקב המצב, אבל אני מאמין שתהיה לא פחות מוצלחת. כבר החלטנו על הקצאת עו”ס לקהילה ובהמשך יהיה גם מרכז גאה עירוני. בנוסף, אני מטפל מדי יום בפניות של תושבים ומסייע להם בשלל תחומים. לפעמים צריך רק תשומת לב כדי לפתור בעיה שנתקעה במערכת”.

תגובות